Quan el porno és qui ensenya a fer l’amor

Text: Anna Salvia

Foto: Anna Om

L’accés a internet a edats cada cop més primerenques a través de mòbils i d’altres dispositius està provocant que els infants i adolescents entrin en contacte amb el porno cada cop més d’hora. Com afecta el porno als nostres fills i filles? què hi podem fer les famílies per evitar que es converteixi en el seu educador sexual?

Durant els últims anys, la consulta que he rebut més vegades per part de famílies amb infants en edat escolar és sobre què fer després d’haver descobert que el seu fill o filla ha vist porno per Internet. Aquests infants solen tenir més de sis anys, però també hi ha casos de mainada més petita. No hi ha diferències de gènere entre els més petits.

Seguim amb l’alumnat de 6è, que tenen entre deu i dotze anys. En aquest grup d’edat les diferències de gènere són molt marcades. En tots els grups de nois, sense excepció, la majoria ja saben què és el porno. Una part important parla obertament d’haver-ne vist, coneix els noms d’algunes categories típiques de les webs de pornografia i em fa preguntes concretes sobre pràctiques sexuals que s’hi representen habitualment. D’altra banda, molts creuen que masturbar-se vol dir acariciar-se sexualment el penis mirant porno.

En canvi, les noies no solen dir obertament que han mirat porno i no està ben vist dins del grup parlar d’aquest tema. De fet, moltes d’elles no saben què és la masturbació i, si ho saben, es pensen que només ho fan els nois.

Com un extraterrestre

El porno construeix l’imaginari sexual de la persona que el mira. Defineix què significa fer l’amor, quines pràctiques sexuals existeixen, quin tipus de relació s’estableix entre els amants, quins cossos són vàlids i quins no, etcètera.

En el cas dels infants i adolescents, el poder que té el porno sobre la construcció de la seva sexualitat és gegantí, ja que per a la gran majoria és l’única font d’informació sobre aquest tema, perquè ni han rebut una bona educació sexual ni han pogut experimentar per si mateixos què significa fer l’amor.

Tot i que el teu fill o filla no miri mai porno (fet bastant improbable), el seu imaginari sexual també es veurà tenyit pels seus continguts.

Per cert, tot i que el teu fill o filla no miri mai porno (fet bastant improbable), el seu imaginari sexual també es veurà tenyit pels seus continguts, ja que les seves amistats i parelles li transmetran aquesta manera d’entendre la sexualitat.

Què significa fer l’amor, segons el porno? Per poder respondre aquesta pregunta ens hem de posar a la pell d’un extraterrestre que no sap res dels humans i utilitza una web de porno mainstream per estudiar la conducta sexual humana, tot analitzant les categories, els títols i els continguts dels vídeos amb més visualitzacions.

Què ens podria dir aquest extraterrestre sobre les relacions sexuals humanes?

• L’home és subjecte i la dona és objecte: l’home és el que satisfà el seu desig sexual a través del cos d’una dona. El desig sexual d’ella, les seves emocions i el seu consentiment són irrellevants, elles només són cossos penetrables. La vàlua de l’home es mesura en base a la grandària del seu penis i a la seva capacitat de satisfer el seu desig sexual a través de la penetració.

• La manca de desig i de consentiment en la dona és sexualment excitant. El seu «no» no té cap valor, perquè encara que digui que no al principi, després acaba accedint als desitjos de l’home i li acaba agradant. L’home pot tenir relacions sexuals amb una dona que sent rebuig, fàstic, indiferència, malestar emocional.

• La violència contra les dones (en forma d’humiliació, violència física i violència sexual) és vàlida per excitar-se i masturbar-se, tot i no ser legal. L’home és capaç de tenir relacions sexuals amb una persona que està patint i gaudir-ne.

• La violència contra les nenes i les adolescents són vàlides per excitar-se i masturbar-se, tot i no ser legal. A més a més, l’abús sexual entre membres d’una mateixa família és considerat un fet molt excitant.

• El més important en una relació sexual és l’ejaculació masculina i la penetració, com més forta, profunda i ràpida, millor. La dona no regula la intensitat de la penetració. Els petons, les carícies i les abraçades no existeixen, no són considerades pràctiques sexuals.

• Es pot tenir sexe amb una persona que no t’agradi ni et desperti atracció sexual.

• La prevenció de l’embaràs i de les infeccions de transmissió sexual és irrellevant.

I què ens podrà dir sobre la resposta sexual humana?

• Homes i dones s’exciten ràpidament, saltant-se l’etapa del desig i el principi de l’etapa de l’excitació. Passen de zero a cent en un segon.

• Les dones sempre tenen la vagina i l’anus dilatats i lubricats, preparats per ser penetrats per un o més penis gegants.

• Les ereccions masculines sempre són robustes i no fluctuen.

L’extraterrestre és el teu fill o filla, que no ha vist mai ningú fent l’amor, probablement no ha gaudit d’una bona educació sexual en la qual s’hagi parlat en profunditat i reiteradament sobre les relacions sexuals, ni ha rebut cap tipus d’explicació sobre què és el porno i com cal interpretar-lo que li permeti tenir-ne una visió crítica.

És important tenir ben clar que el cervell dels nostres fills i filles quan veu porno grava de manera inconscient tots aquests continguts com a model de com es fa l’amor i de quin imaginari sexual és excitant. Si no comencem a fer una educació sexual que compensi el poder que té el porno sobre l’imaginari sexual dels nostres fills i filles, els continguts esmentats anteriorment construiran la seva sexualitat.

Quan els infants que tenen una bona educació sexual veuen porno, aquest topa amb l’educació sexual que han rebut i els permet tenir una mirada més crítica.

Què hi podem fer

Cada generació de famílies té els seus reptes, i el porno és un dels que tenim en aquests temps que ens ha tocat de viure. Lluny de ser fatalistes, l’amenaça del porno com a educador sexual ens pot ajudar a reflexionar sobre la nostra pròpia relació amb la pornografia i a revisar l’educació sexual que vam rebre nosaltres, així com dur a terme l’educació sexual que necessiten urgentment els infants i adolescents. El més important és que no mirem cap una altra banda i els deixem sols. Cal acompanyar-los, encara que ens faci vergonya o creiem que no en sabem prou. A continuació us explico els tres punts més importants a tenir en compte:

1. L’educació sexual comença just després del naixement

Cal que des dels primers anys de vida els donem la nostra pròpia versió de què significa fer l’amor. No una sola vegada, sinó que l’objectiu és que la sexualitat sigui un tema quotidià. Els infants que tenen una bona educació sexual no necessiten buscar informació sobre sexualitat a internet, perquè les seves preguntes ja tenen resposta. D’altra banda, per a ells la sexualitat no té el component de prohibit, de misteriós, de morbós. I quan veuen porno, aquest topa amb l’educació sexual que han rebut i els permet tenir una mirada més crítica.

2. Què s’ha d’explicar sobre el porno

Abans dels deu anys no cal parlar sobre el porno, si no és que sabem que n’han vist o que hi ha infants del seu entorn que ho han fet. A partir dels deu anys s’hauria de tenir aquesta conversa amb tots els infants, independentment de si ja estan fent el canvi o no, perquè el porno està en el grup classe i ja està modelant el seu imaginari sexual.

Els quatre punts que hem d’explicar són:

• El format: cal aclarir que el que es veu no és real, és una actuació per excitar sexualment la persona que ho mira. El porno no és un documental sobre la conducta sexual humana sinó una pel·lícula de de ficció, encara que imiti un vídeo casolà.

• Els continguts: cal revisar quina versió del que significa fer l’amor explica el porno i la diferència amb el món real i la teva pròpia definició.

• Els actors i actrius: cal parlar sobre com són els cossos de les persones que surten en el porno i quina diferència hi ha amb els de les persones del vostre entorn. També hem de comentar que es filmen per guanyar diners.

• La funció: cal deixar molt clar que la funció del porno no és fer educació sexual, sinó entretenir el públic excitant-lo sexualment per tal de treure’n un benefici econòmic.

3. Limitem l’accés al porno

Hem començat aquest article explicant que l’accés lliure a Internet a través dels diferents dispositius és la causa que s’estigui escurçant l’edat del primer contacte amb el porno i que l’ús del porno per masturbar-se sigui una pràctica quotidiana entre els nois adolescents.

La majoria dels continguts que hi ha a Internet no són adequats per a la mainada, de manera que un infant no ha d’estar mai sol a Internet. No li hauríem de deixar mai un dispositiu amb connexió a Internet sense ser-hi presents nosaltres: ni mòbil, ni ordinador, ni tauleta, ni consola. Si ho fem, és fàcil que es trobi amb aquests continguts.

D’altra banda, ens hem de plantejar a quina edat és convenient que els nostres adolescents comencin a tenir mòbil, ja que amb el mòbil perdem el control de l’accés a internet. Finalment, també cal que decidim si deixem descarregar jocs i pel·lis pirates als nostres fills i filles, ja que és una porta oberta a la publicitat sobre porno i prostitució.

La majoria dels continguts que hi ha a Internet no són adequats per a la mainada, de manera que un infant no ha d’estar mai sol a Internet.

Totes aquestes mesures de limitar l’accés al porno no tenen com a objectiu que no mirin porno mai a la vida, ja que si no ho fan a casa ho faran a casa d’algú altre, però sí que col·laborarem a posposar el primer contacte amb el porno i a reduir-ne el consum durant els primers anys d’adolescència.

En resum, si som nosaltres qui responem a les necessitats d’educació sexual i no deleguem aquesta tasca al porno; si parlem sobre el porno i ensenyem als nostres fills i filles a entendre’l i ser crítics amb els seus continguts, i si limitem l’accés a Internet, el poder que el porno tindrà sobre l’imaginari sexual dels nostres fills i filles serà molt menor. Per tant, cal que ens posem les piles amb aquest tema i decidim si volem que el seu educador sexual sigui el porno o si, al contrari, volem ser nosaltres qui faci aquesta tasca tan important i bonica.

Anna Salvia és mare i psicòloga en educació i salut sexual. Treballa fent xerrades, tallers i formacions per a infants, adolescents, famílies, professionals i dones. És autora dels llibres La regla mola (si sabes cómo funciona), El baile de la vida en las mujeres i Viatge al cicle menstrual. Podeu aprofundir en aquest tema a la seva formació online ¿Qué hacemos con el porno?. Més info: viajealciclomenstrual.com

Aquest article va ser publicat a la revista en paper, en el núm. 85, el mes de setembre del 2020

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s