REVISTA VIURE EN FAMÍLIA

Per a mares i pares: criança, educació, psicologia i salut

FER MATEMÀTIQUES DE FORMA DIVERTIDA

TEXT i FOTOS: XAVIER MORATONAS

No hi ha res tan seriós com un joc, ni tan divertit com jugar. Si ets dels que pensen que les matemàtiques no poden ser ben entretingudes, esperem que canviaràs d’opinió quan arribis al final d’aquest post!
Abans de començar, és important destacar que els últims estudis que han fet els neurocientífics mostren que el nostre cervell està perfectament dissenyat per ser mandrós. Ja ho sospitàvem, oi? Si podem, evitem reflexionar. Plantejar problemes, buscar solucions, aprendre coses noves… consumeix molta energia, molt de temps i no sempre ens ve de gust fer-ho. Hi ha, però, estratègies que poden fer
que aquesta tasca ens resulti més estimulant i agradable.

mates 1
Recordem i aprenem més ràpidament allò que hem repetit molts cops, allò sobre el que hem reflexionat, allò que està embolcallat dins d’una història i allò amb què podem establir un vincle emocional…. Sembla complicat? Doncs tot això és el que poden fer els jocs que us proposem. Anem a pams.

LA REPETICIÓ: En alguns dels jocs que us ensenyarem, la mecànica es basa en el càlcul. Durant una partida es poden fer desenes o centenars de sumes, moltes més de les que caben en el full de deures que es dóna als nens.
La diferència és l’objectiu. Per a qui juga, sumar és un mitjà, no una finalitat. De fet, molts cops el jugador no és conscient de la quantitat de càlculs que està fent però sap que si vol fer una bona jugada els ha de fer bé. De la mateixa manera que per anar a buscar el pa no ens entretenim a pensar quantes passes haurem de fer i com les fem, hi anem i prou.
LA HISTÒRIA: Gabriele Mari, autor de jocs, ens va comentar que per a ell cada creació que fa és un relat. El que uns altres expressen escrivint, component o esculpint, ell ho fa mitjançant un joc: imagina un ambient, un univers amb regles pròpies i personatges que han d’assolir un objectiu. La forma de jugar, la mecànica, dependrà de la història que hagi creat i el que intentarà és involucrar el jugador, que el món real sigui, per uns minuts, el que hi ha al tauler.
EL VINCLE EMOCIONAL: Aquest vincle es produeix quan es comparteix una estona de joc en comú amb la família, els amics o amb perfectes desconeguts. Al voltant d’una taula es produeixen relacions i interaccions que no és possible reproduir enfront d’una pantalla, d’un llibre o d’un quadern.
Perquè això es produeixi, és important que no escollim qualsevol joc. Haurà de ser capaç d’atrapar en la seva història tots els jugadors, tinguin 4 o 90 anys. És molt important que el joc sigui igual d’estimulant (i divertit) per al fill o la filla com per a
la mare o el pare, ja que aleshores serà molt més probable que vingui de gust tornar a jugar…
I tornar a jugar implica reforçar cadascun dels quatre punts esmentats: repetició, reflexió, immersió en una història i vincle emocional.
I ara ve la pregunta? Tot plegat, amb quins jocs de taula ho aconsegueixo? Tot seguit us presentem uns quants exemples.

mates2

 

SIS JOCS PER FER ANAR EL MAGÍ:

KATAMINO


· És un puzle de dificultat progressiva que es basa en unes figures anomenades pentòminos (us recordaran les del Tetris).
· És bo per treballar: percepció espacial, rotacions, translacions, simetries; sense oblidar la constància, la lògica, la concentració o la psicomotricitat fina…
· Jugadors: 1 o 2.
· Edat recomanada: a partir dels 3 anys i fins als 103.
· Durada: la que vulgueu

 

 

HALLI GALLI


Joc de càlcul mental molt ràpid en el qual els jugadors han de sumar i restar les fruites que hi ha a unes cartes que giren per torns. Quan a les cartes que han tombat hi ha una quantitat exacta i determinada (5 fruites iguals) han de prémer un timbre (el component del timbre el fa molt atractiu per a tots els públics). Qui ho faci primer s’endú totes les cartes que hi ha a la vista. Guanya el jugador que les recull totes.
· És bo per treballar: percepció visual, càlcul mental, velocitat de reacció i concentració.
· Jugadors: de 2 a 6.
· Edat recomanada: a partir dels 6 anys i fins als 106. En els jocs que incorporen velocitat de reacció és important que tots els jugadors tinguin el mateix nivell.
· Durada: una partida dura uns 10 minuts.

 

AWALÉ


· Pertany a una família de jocs amb milers d’anys d’antiguitat, de base i temàtica agrícola. Es tracta de sembrar i fer la collita.
D’aparença molt simple i de regles senzilles és d’aquells jocs que aprens en cinc minuts però que costa de dominar. Per treballar el càlcul és dels millors que hi ha.
· És bo per treballar: càlcul, tàctica, estratègia, concentració.
· Jugadors: 2.
· Edat recomanada: des dels 8 i fins als 108 anys.
· Durada: depèn del nivell dels jugadors, però habitualment duren al voltant dels deu minuts.

 

CARRERA DE TORTUGAS


· És un joc d’estratègia, picardia i engany que es pot jugar a partir dels 5 anys. Cada jugador ha d’intentar que guanyi una tortuga determinada, que només coneix ell. En el seu torn els jugadors poden moure una o més tortugues segons la carta que juguen. Això els permet avançar, retrocedir, pujar a sobre d’altre fitxes o treure’s de sobre un passatger molest. Molta acció concentrada en deu caselles!
· És bo per treballar: estratègia, tàctica, càlcul, concentració.
· Jugadors: de 2 a 5.
· Edat recomanada: dels 5 als 105 anys.
· Durada: entre 15 i 20 minuts.

 

ZOMETOOL


· És un joc de construcció amb el qual podeu dur fins al límit la vostra capacitat de crear les figures geomètriques més variades i les estructures més complexes. Des d’un simple quadrat, fins a un gratacel que toqui el sostre de casa vostra. És increïblement estable i escalable.
· És bo per treballar: qualsevol tema amb aspectes geomètrics, però també la química i la bioquímica.
· Jugadors: dependrà de quantes peces tingueu.
· Edat recomanada: a partir dels 8 anys és genial. Ho hem provat amb nens més petits, de fins a 4 anys; has d’estar amb ells, però no us imagineu tot el que arriben a fer!
· Durada: tanta com imaginació!

 

QUORIDOR


· És un joc d’estratègia amb poques peces, poques normes i ben divertit. S’hi juga amb un taulell de 9×9 caselles. L’objectiu de cada jugador és
arribar a qualsevol casella del costat contrari, cosa que seria senzilla si no fos perquè cada jugador disposa de 5 a 10 parets (depèn de si hi
juguen 2 o 4) per fer la guitza i dificultar el camí fent-lo més llarg.
· És bo per treballar: estratègia, tàctica, càlcul i concentració.
· Jugadors: de 2 a 4.
· Edat recomanada: a partir dels 6 anys i fins als 106.
· Durada: entre 15 i 20 minuts.

 

Xavier Moratonas forma part de l’equip de Lu2 una petita empresa familiar que va nèixer amb l’objectiu de difondre el coneixement dels jocs de taula com a recurs pedagògic als centres educatius i oferir una alternativa de lleure a les famílies.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s

Information

This entry was posted on 8 gener 2016 by .
%d bloggers like this: