REVISTA VIURE EN FAMÍLIA

Per a mares i pares: criança, educació, psicologia i salut

La tardor a taula

1 copia

Article extret de número 46 de la Revista Viure en Família.

per Montse Bradford

El paisatge no tan sols ens envolta com un decorat: cada estació ens ofereix aliments diferents, en el seu millor moment, i d’acord amb les nostres necessitats

Així com anem creixent i vivint diferents etapes vitals, les nostres necessitats alimentàries també canvien. Els primers set anys són els més importants de la nostra vida, de manera que necessitem una forma d’alimentar-nos tan equilibrada com sigui possible, que ens ajudi a créixer i a desenvolupar-nos amb harmonia i vitalitat. Oferir una alimentació sana en aquests primers anys de vida, és un regal per als nostres fills, i una base sòlida per generar qualitat de vida.

Una alimentació natural és la que es basa en aliments sense processar, originaris principalment del camp. Són majoritàriament aliments consumits durant milers d’anys pels nostres avantpassats: cereals integrals, llegums, proteïnes vegetals, varietat de verdures, fruites, llavors, fruites seques, verdures del mar (algues) i peix. Quan parlem de cereals, no parlem d’un paquet de boletes inflades amb sucre i xocolata. Estem parlant de llavors com l’arròs, el mill, la quinoa, el blat, l’espelta, el blat negre: grans usats per les nostres generacions anteriors i quasi oblidats en els últims 50 anys.

En aquest procés de recuperar aliments valuosos, entra en escena el paisatge: cada estació ens proporciona productes d’acord amb les nostres necessitats d’aquell període de temperatura, llum, naturalesa i activitat. Ens en podem allunyar però no ens en podem aïllar completament. Deixem que les estacions entrin a la nostra cuina!

1 copia

Alimentació estacional
Amb el canvi d’estació, arriben els primers freds. Necessitem reforçar el nostre sistema immunitari per ser menys vulnerables als primers refredats o grips. En èpoques de fred, cal cuinar d’una manera diferent de com ho faríem en èpoques de calor. Hi ha més humitat i temperatures baixes, per la qual cosa nostra cuina ha d’estar orientada a generar efectes de calor, nutrició i remineralització, que ens reforci i ens doni energia. Podríem dir que en els mesos freds necessitem una cuina amb la qual aconseguir: nutrició, dolçor, calor interior, estabilitat, centre, vitalitat.

Aquests efectes podem resumir-los molt fàcilment en unes idea: la cuina de l’àvia. Si diem aquesta frase, tothom pot entendre fàcilment del que es tracta. Potser ens vindran al cap un estofat de llegums, un brou casolà, un plat suculent de proteïna… fets amb atenció, amor, dedicació i temps. Són plats que no s’aconseguien descongelant-los en el microones; amb ingredients bàsics, que oferien tota la seva energia i solidesa. Si podem recordar-ho, ens adonarem que ens satisfeien i ens nodrien a molts nivells: comprenien la part sensorial i ens aportaven tota la riquesa de la terra en cada estació d’any. Aquesta cuina casolana, senzilla i tan nutritiva com saborosa, és una referència que ens urgeix recuperar.

Una lasanya de llenties, una paella o una fideuà, uns cigrons a la marinera o un bon guisat de verdures, són plats que ens alimenten en profunditat, i a poc a poc podem sentir com ens regenerem i ens revitalitzem

Estils de cocció
Per obtenir el que hem esmentat (nutrició, dolçor, calor interior, estabilitat, centre i vitalitat) haurem d’usar estils de cocció que requereixen una mica més de temps, per la qual cosa: més temps de flama, més sal i més oli en cocció. La flama serà mitjanabaixa, per aportar al que es cuina una energia de calor interior, relax, sabor dolç natural i riquesa. La quantitat d’aigua en cocció serà mínima. Donarem preferència, doncs, a coccions com ara: estofats, sopes, cremes, saltats curts de verdures amb proteïnes (seitan, tofu o tempeh), saltats llargs de verdures d’arrel, forn, fregits, arrebossats. Per descomptat, usarem amanides i verdures cruixents que refresquen, com a component d’equilibri a taula, encara que no ens aportaran l’energia interior de què parlem per als mesos de fred.

Com podem veure, no tot es resol cuinant totes les nostres verdures al vapor! Hem de variar, nodrir-nos dels diferents efectes i energies que ens aporten els diversos estils de cocció. Si desitgem nodrir a nivell profund i amb un efecte acumulatiu, a llarg termini, podem també usar dos tipus de cocció en una mateixa recepta:

· Podem ofegar les cebes o els porros i després afegir la resta de les verdures per fer-les estofades.
· Podem fer-les al vapor i després saltar-les amb una mica d’oli, salsa de soja i herbes aromàtiques.
· Podem escaldar-les i després saltar-les més ràpid, incloent-hi alguna proteïna vegetal, llavors o fruites seques torrades.
· Podem fer-les al vapor i després afegir-hi alguna salsa i pols d’ametlles i gratinar-ho al forn durant uns minuts.
· O potser a l’estofat li afegirem alguna proteïna vegetal prèviament fregida.

Potser ens semblaran processos complicats, però si mirem les formes de la nostra cuina tradicional, observarem que són aquests: paella, macarrons, guisats, estofats de lleguminoses, brous… amb els quals quasi sempre s’efectuen diversos processos per obtenir el resultat final.
Òbviament, això comporta més temps a la cuina i oblidar el forn microones. Però amb una mica d’organització i pràctica, podrem recuperar el refrany: menjar per viure i no viure per menjar. Al cap i a la fi, quin valor li donem a la nostra salut? I a la de la nostra família? Si coneixem millor les qualitats i efectes de cada aliment, podem acostar-nos als nostres estàndards propis de salut i de vitalitat. Això no tan sols aporta a la nostra vida una base excel·lent per a l’harmonia i l’equilibri físic, mental i emocional, sinó que també ens retorna l’alegria de cuidar de nosaltres i dels nostres!

 

Montse Bradford és especialista en nutrició
natural i energètica. Ha estat reconeguda
amb el Premi Verd 2008, per la seva
trajectòria professional a favor de
l’alimentació responsable i el desenvolupament
sostenible.

 

Per veure l’article complet consulteu el número Núm.046 – Novembre, Desembre 2012REVISTA VIURE EN FAMÍLIA. Per mares i pares

 

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on 29 Setembre 2015 by .
%d bloggers like this: