REVISTA VIURE EN FAMÍLIA

Per a mares i pares: criança, educació, psicologia i salut

Una segona llar, LES MARES DE DIA

mònica3

TEXT: MÒNICA MARTÍNEZ
FOTOS: CRISTINA LATORRE
Quan de bon matí el germà de la Sol marxa a l’escola, arriben els infants que passen la jornada amb ella. Durant unes hores comparteix la llar, les joguines i la mare, perquè fa alguns mesos que casa seva s’ha convertit en una «llar de criança» i la seva mare fa de «mare de dia»

Els infants arriben al voltant de les nou del matí, acompanyats de les seves mares. Col·loquen les sabates i l’abric al seu calaixet i penjador, al costat de les pertinences de la família. Durant la primera estona es troben al menjador, al voltant de l’esmorzar de benvinguda. A les prestatgeries més baixes d’aquesta estança hi ha alguns materials per manipular de manera lliure que, en general, faciliten els jocs de concentració. Les mares s’afegeixen uns minuts a l’esmorzar i, després de donar una bona dosi d’amor als seus petits amb unes moixaines al sofà, s’acomiaden i van marxant.

Al cap d’una estona sol aparèixer la necessitat de jocs d’expansió i, per facilitar-los, es fa una sortida al parc més proper o s’aprofiten les potencialitats de les estances de la llar, on es fan propostes concretes als infants: una sessió de psicomotricitat a l’habitació de joc, experimentació amb aigua al bany, massa de pa a la cuina, pintura de dits al llarg mural del passadís o manipulació a la taula de llegums del balcó.

FACILITAR L’AUTONOMIA
En acabar l’activitat principal es tornen a concentrar a l’habitació de joc, on també es disposa el material a l’alçada dels infants perquè en puguin fer ús de manera autònoma i amb llibertat absoluta. Hi ha una zona preparada per al moviment psicomotriu: una estructura de fusta, catifes, matalassos i coixins; i una altra per al joc simbòlic. A l’hora de dinar els infants agafen la cistella on es desen els seus estris i se’ls reparteixen mentre van acomodant-se al voltant d’una taula baixa. Cada infant se serveix el dinar de la carmanyola que la seva família li ha preparat, amb l’acompanyament de la mare de dia, que també participa del dinar. També hi ha l’opció de compartir el dinar de la llar o fer torns entre les famílies. Quan s’ha recollit el menjador s’obre el dormitori familiar, que cobreix les necessitats de descans. A terra hi ha els llits, a sobre d’una tarima de fusta, de manera que els infants poden pujar i baixar de manera autònoma. Als més petits se’ls ofereix de dormir al portanadons. Qui ho vol s’estira als matalassos al costat de la seva mare de dia. De vegades demanen de llegir un conte, sols o en grup, o cantar cançons. Hi ha un cistell amb nines, teles, coixins, contes… Els infants que no volen descansar poden quedar-se a la zona de joc de la sala que connecta amb el dormitori. S’estan en aquestes habitacions fins que van arribant les mares, de manera esglaonada. Llavors, acostumen a fer una estona de lactància estirades als llits o assegudes al sofà, mentre comparteixen les vivències de la jornada amb la mare de dia.

mònica 1
Cada projecte de mare de dia té les seves particularitats. A casa de la Sol aquest curs hi conviuen tres infants d’entre 18 i 30 mesos i s’estableix una fragmentació horària i uns usos diferenciats dels espais per tal que els infants tinguin referències sobre en quin moment del dia es troben i què vindrà després, ja que això els dóna seguretat. Aquesta organització s’aplica amb flexibilitat per adaptar-se les necessitats particulars de cada infant.

COM A CASA
Per als més petits de la nostra societat, la família és el context educatiu per excel·lència, des d’on s’endinsen en el món social i cultural que constitueix el medi en el qual viuen, i comencen a omplir de sentit el món físic i social que els envolta. Una llar de criança esdevé la continuïtat de l’ambient familiar, on un grup reduït d’infants conviuen en el marc de la quotidianitat de la llar. L’habitatge familiar és l’espai idoni per esdevenir l’escenari de les descobertes dels primers anys de vida. En el marc de la calidesa i l’harmonia d’una llar, tant l’infant com l’adult que l’acompanya es troben còmodes i tranquils per fluir amb calma a través dels primers temps de la criança. El fet que els habitatges acostumin a assemblar-se, facilita als infants l’adaptació a la que esdevindrà la seva segona llar, quan els seus pares s’incorporen al món laboral o bé quan desitgen recuperar un temps personal propi.

El grup d’infants reduït i heterogeni que comparteix una llar de criança esdevé un format més proper al que de manera natural es produiria en una societat menys estructurada. Des d’una perspectiva evolutiva, els infants comencen la socialització amb iguals a partir dels tres anys. Fins que arriben a aquesta edat, les seves relacions socials es basen en l’establiment d’un vincle afectiu amb la figura materna, per tal de construir una confiança bàsica amb el món que els envolta. Senten atracció pels iguals, i la imitació els ajuda en l’assimilació de nous coneixements i habilitats. Posteriorment inicien la relació amb els familiars més propers: figura paterna, germans, avis, mare de dia…; són nous vincles afectius que els ajudaran a desenvolupar habilitats pròpies per iniciar relacions amb els seus iguals en un futur proper. Tant les ràtios reduïdes (entre tres i quatre infants) com l’espai més petit disminueixen les possibilitats de contagi de malalties entre els infants, una qüestió rellevant si tenim en compte que s’estan consolidant els seus sistemes immunològics.

mònica2
ACOMPANYAMENT PROPER
Les bases del desenvolupament cerebral també s’estableixen en aquesta etapa, i per tal que es desenvolupi una personalitat sana i equilibrada cal que ’adult acompanyi d’una manera determinada. Establir un aferrament secundari segur és un dels pilars de l’acompanyament de les mares de dia i és la base de l’acompanyament emocional que ofereixen. En aquesta etapa s’inicia la separació emocional de l’infant respecte de la seva figura materna, apareixen els primers conflictes, els primers límits externs, etc. La funció de la mare de dia és acompanyar de manera amorosa i respectuosa qualsevol emoció que sorgeixi en l’infant, per tal que pugui ser ell mateix, segons els seus ritmes interns i les seves necessitats autèntiques. En els projectes de les mares de dia, l’infant és vist com un ésser complet, amb dret d’interactuar amb llibertat en l’entorn que l’acull, que esdevé el seu canal d’aprenentatge bàsic. Per això es permet que l’infant exerceixi la seva autonomia en les qüestions on pot assumir-ne la responsabilitat, tant si pot assolir els objectius que pretén com si encara no n’és capaç. Això es concreta en el fet que les mares de dia no intervenen en el joc, ni en l’experimentació amb el seu propi cos, amb els materials o amb els altres, si no és que compromet la seguretat pròpia o dels altres, però sempre amb total respecte i empatia. La funció de la mare de dia és, per una banda, organitzar l’espai i el material per tal que sigui un lloc segur, adaptat a les necessitats dels infants, que en possibiliti l’autonomia i que enriqueixi les experiències sensorials i emocionals; i per una altra banda, assegurar uns límits que garanteixin un ambient relaxat.

Les mares de dia, doncs, a més de cobrir les necessitats de presència i contacte físic, que són essencials en aquestes etapes evolutives i que el format del servei possibilita, basen el seu marc pedagògic en l’acompanyament emocional respectuós i en el joc no directiu. D’aquesta manera, són una bona opció per a les famílies que busquen un tracte personalitzat i una atenció respectuosa amb els ritmes i interessos dels seus fills. És una via per exercir el dret a educar els fills menors de sis anys en un entorn casolà o similar, i promovent la corresponsabilitat educativa de la família.

mm

 

 

 

MÒNICA MARTÍNEZ és la responsable de la plataforma virtual «laMamateca. Recursos per a la maternitat» i coofundadora del grup de criança compartida CirCdePuCes. En l’actualitat fa de mare de dia i és membre de l’Associació Llars de Criança.

 

PER SABER-NE MÉS:
Associació Llars de Criança
Red Madres de Día

 

 

 

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s

Information

This entry was posted on 15 Abril 2015 by .
%d bloggers like this: