REVISTA VIURE EN FAMÍLIA

Per a mares i pares: criança, educació, psicologia i salut

Educar en l’alegria

Per Pepa Horno

alegria copia
L’alegria es tria, es cultiva i s’educa. No és un estat, és una emoció. No és la felicitat, que, si existís, seria una meta en el camí. És el motor d’aquest caminar. L’alegria energitza les persones, les porta a actuar, a crear, a buscar i a jugar. És el motor de l’ànima.Però l’alegria és, a més, una emoció protectora. Impulsa l’ésser humà a l’entrega i al vincle. És un dels pilars de la intimitat en les relacions afectives i s’afavoreix encara més en les situacions de grup, és clau per a la connexió i la trobada. Sense oblidar una de les seves millors virtuts: s’encomana.
Per tot plegat, la quotidianitat de les famílies, les escoles i els centres hauria d’estar inundada d’aquesta emoció. I no només perquè sorgeix o pel caràcter de les persones que hi convisquin, sinó com una opció conscient i triada per famílies i educadors.
Si els nens i nenes riuen cada dia seran més forts i més capaços de protegir-se, clau de la intel·ligència somatosensorial. No tindran por d’entregar-se, clau per a la construcció de vincles afectius positius. I se sentiran motivats i oberts a aprendre, clau per al desenvolupament cognitiu.
Però sembla que el món en el qual estan creixent els nens i nenes s’ha definit des de l’opció contrària: l’opció per la desesperança, la tristesa i la impotència. Una opció inculcada i difosa pels mitjans de comunicació, les institucions, les instàncies educatives o les famílies i que porta a la paràlisi i la resignació.
Amb consciència
Quan parlem de l’opció per l’alegria, no es tracta de ser ingenus. Quan es viu amb consciència i obertura es veuen el dolor i la injustícia. Viure amb consciència implica acceptar les preguntes sense resposta i, a partir d’aquí, triar l’actitud des de la qual viure. Però privar els nens i nenes d’esperança i de confiança en el futur danya el seu desenvolupament.
Com podem portar aquesta opció per l’alegria a la nostra quotidianitat? Creant moments per al goig i el plaer quotidians: una abraçada, un massatge, un conte, una picada d’ullet, un joc… Triant el got mig ple, que existeix igual que el mig buit, i ensenyant als nens i nenes a veure sempre els aspectes positius de cada vivència. Així enfortim les seves capacitats de resiliència, que els permetran resistir i refer-se del mal i el dolor que és segur que hauran d’afrontar. I portant l’atenció als detalls petits, per centrar-se en la vivència de l’aquí i l’ara.
L’alegria és real. Però cal triar-la. I fer-ho amb consciència.

Pepa Horno Goicoechea és consultora en infantesa, afectivitat i protecció.

Espirales Consultoría de Infancia

Anuncis

One comment on “Educar en l’alegria

  1. Retroenllaç: LA IMPORTÀNCIA DE RIURE | Blog de l'Ampa Rocalba

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on 23 Març 2015 by .
%d bloggers like this: