REVISTA VIURE EN FAMÍLIA

Per a mares i pares: criança, educació, psicologia i salut

Maria Montessori

Sin título-2 copia
(Chiaravalle, Itàlia 1870 – Noordwjek, Holanda 1952)
La primera tasca de l’educació és agitar la vida, deixant-la lliure perquè es desenvolupi.

En contra del criteri general, segons el qual el Magisteri era l’opció més adequada per a una noia, va estudiar Medicina i va començar a treballar en el tractament d’infants amb deficiències mentals, en una clínica psiquiàtrica de Roma. Però, com escriuria més tard: «en oposició als meus col·legues, jo tenia la intuïció que la qüestió dels “anormals” era més pedagògica que mèdica (…)». Es va proposar, doncs, explorar tractaments nous basats en una educació adaptada, per ajudar aquells infants a millorar.
El seu treball experimental era pioner, i els seus resultats van començar a despertar l’interès arreu. A la primera escola, la Casa dei Bambini, va comprovar com els infants sense cap dificultat específica també se sentien atrets pels nous materials que ella creava, sense necessitat de persuadir-los.

«L’adult no ha d’intervenir en els esforços del nen: quan ells estan aprenent una cosa per primera vegada, són molt lents. La seva vida està governada per lleis molt diferents de les nostres.» El 1934, els feixistes italians tancaren tots els centres i prohibiren tota activitat relacionada amb el seu mètode, i Montessori es va instal·lar a Barcelona (on ja havia impartit cursos a l’Escola d’Estiu, i s’hi havia creat la Societat Montessori de Barcelona) fins el 1936. Les idees de Montessori connectaren de ple amb el moviment potent de renovació pedagògica que es desenvolupava a Catalunya, encara que no va ser fins molt més tard, cap als anys 50, quan es van iniciar els cursos reglats sobre el mètode Montessori a Barcelona, i a Madrid.

Els principis pedagògics de Maria Montessori són d’una senzillesa enorme, i es basen en l’observació científica i la curiositat permanent sobre els processos dels infants. Van revolucionar els paràmetres educatius del seu moment, col·locant l’infant al centre del seu propi aprenentatge i fent-lo protagonista del procés educatiu. Va crear materials nous, originals i específics, fent-ne una part important de la seva visió d’escola assequible, a l’abast dels nens i nenes, amb uns objectius molt clars: l’autonomia, la iniciativa, la capacitat d’escollir, la voluntat, el respecte i l’escolta. Per això, va impulsar uns espais amb mobiliari adaptat a la mida dels infants, amb materials «que eduquen tots els sentits» i estan a l’abast, en un entorn agradable: «així, els nens arriben a assemblar-se a les coses que estimen».
«És la personalitat humana el que cal considerar, i no un mètode educatiu: és la defensa de l’infant, el reconeixement de la seva naturalesa, la proclamació social dels seus drets, el que ha de substituir els mètodes i les formes fragmentàries de concebre l’educació.»

Maria Montessori no era una mestra convencional: les seves idees eren fruit d’una observació pacient del comportament espontani dels infants, en un ambient preparat i adaptat a les seves necessitats. Aquesta pràctica i la seva mirada lúcida, juntament amb un amor profund, li permetien veure més enllà de les manifestacions superficials del comportament dels infants.

El llegat de Montessori ha tingut i té una influència inqüestionable en la pedagogia recent. Els seus principis ja formen part de molts projectes educatius i les noves investigacions de la neurociència avalen, amb dades i paraules d’avui, les seves propostes. Que continuen vives, arreu del món.

Asociación Montessori Española
Associació Montessori Internacional

 

Belles Glòries del número 51 de Viure en família, Novemdre 2013.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on 20 Setembre 2014 by and tagged , .
%d bloggers like this: