REVISTA VIURE EN FAMÍLIA

Per a mares i pares: criança, educació, psicologia i salut

Viure per entendre les “Mates”

Las regletes de Mª Antonia Canals.
(Imatge extreta del blog: aprendiendomatematicas.com)

Em sentia poc motivada pel taller de diumenge. Dins el curs d’Educació Viva que estem fent, ens expliquen com treballen les diferents disciplines de l’escola convencional: diumenge tocava Matemàtiques: Les Mates.

Jo no en sé de Mates, no em surten, no les entenc, no em criden… Des del primer suspens a quart d’EGB vaig tirar la tovallola. Vaig abandonar l’atenció a classe i les mates es van convertir en un ball de números a la pissarra i un seguit de fòrmules que no sé ni d’on sortien , ni on anaven que m’aprenia de memòria per poder rascar un 5 a l’examen final. La temuda nota de mates. Ningú va esperar més de mi… per que jo, de Mates, no ensabia.

Diumenge, de la mà d’en Jordi Mateu, que per cert és assessor de Viure en família,  ens van plantejar una manera diferent d’aprendre: les mates surten de la realitat. De la necessitat de sumar els pinyons que em vull menjar, de restar els nens que no han vingut a l’escola, de dividir el pastís d’aniversari, de multiplicar el preu de l’entrada de cine per saberels diners que necessitem (moltíssims!)… També vem aprendre que un cop assimilat el sistema decimal els exercicis matemàtics es poden VIURE amb materials diversos abans d’escriure els seus símbols al paper o aprendre lataula del 7 de memòria.

I això hem fet, hem descobert que els materials posen cara als números i fòrmules de tota la vida. Ens hem deixat portar i hanpassat les hores, fent-nos més preguntes , trobant moltes respostes…Se sentien els “aaaaaara ho pillo” de nens de 30 anys que per primer cop
comprenia el perquè i vam jugar, perquè sí! Es pot JUGAR amb les Mates i me’n venen ganes!!

Sin título-1 copia

Amb el material Montessori de Representació del Sistema Decimal he aprés perques molt bàsics de la multiplicació i la divisió…fins i tot a fer arrels quadrades!

 

Després m’he assabentat que a Catalunya aquesta manera de fer fa molts anys que es fa a moltes escoles i que fins i tot s’ha desenvolupat més. És llàstima, però, que no s’hagi difós més i que més nens i nenes no tinguin l’oportunitat de gaudir de les Mates.

Per cert, en Jordi Mateu escriu un article d’opinió sobre els conflictes al Viure de gener-febrer!

Glòria Vives

One comment on “Viure per entendre les “Mates”

  1. itziar
    31 gener 2014

    I tant que fa temps que funcionen aquests materials!! Jo en tinc 41 i a l’escola Itaca de Barcelona, als anys 70, es feien servir,…han passat molts anys i per desgràcia, no s’ha instaurat aquest recurs tant valuós,…, i es fan les sumes amb llapis i paper, sense experimentar, sense entendre, només per “passar” temari,….i a corre-cuita perquè s’han d’aprendre moltes coses… !! Gràcies Glòria per parlar-ne, sempre va bé redescobrir i reflexionar sobre el que cal fer perquè l’educació sigui aixó,…educació!

Deixa un comentari

Information

This entry was posted on 27 gener 2014 by .
